تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,416,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,291,689 |
بررسی عوامل مؤثر بر صلاحیت حرفهای مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
دوره 11، شماره 2، فروردین 1402، صفحه 181-190 اصل مقاله (500.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/smsj.2023.93967.1320 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی پرنیان1؛ علی یعقوبی پور* 2؛ یوسف احمدی2 | ||
1دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، | ||
2استادیار، گروه مدیریت، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: امروزه بحث صلاحیتهای حرفهای مدیران در رأس همهی مسائل است. اگر مدیری تفکر راهبردی نداشته باشد و نتواند راهکارهای مناسب را با تفکر سریع درک کند، هرگز نمیتواند سازمان را به تحقق اهداف و بهکارگیری روشهای مناسب هدایت کند. پژوهش حاضر در نظر دارد به شناسایی عوامل مؤثر بر صلاحیت حرفهای مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بپردازد. روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفیتحلیلی است. 93 نفر از مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز جامعهی آماری این پژوهش را تشکیل میدهند. روش مطالعه توصیفیمقطعی است که در سال 1400 انجام شده است. با استفاده از مطالعات میدانی و روش دلفی، مؤلفههای مؤثر بر صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی بیمارستان شناسایی شد برای این منظور، پرسشنامهای دربارهی شناسایی عمیقتر عوامل مؤثر بر صلاحیت حرفهای طراحی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نسخهی ده نرمافزار لیزرل Linear Structural Relations (LISREL) و همچنین نرمافزار میکمک MICMAC ورژن 5.3.0 انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل فردی با میانگین رتبهی ۰۴/۳، عوامل سازمانی با میانگین رتبهی ۷۲/۲ و عوامل نهادی با میانگین رتبهی۲۰/۲ مهمترین عوامل مؤثر بر صلاحیتهای حرفهای در بیمارستانهای آموزشی علوم پزشکی شیراز هستند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که شناخت ابعاد شایستگیهای مدیران هم برای توسعه و هم برای ارزیابی، عامل اساسی به شمار می رود. برای انتخاب افراد شایسته باید ضابطه و ملاک وجود داشته باشد و این ضوابط باید بهگونهای انتخاب شوند که بتوان آنها را در دانشگاه سنجید. | ||
کلیدواژهها | ||
بیمارستانهای آموزشی؛ صلاحیت های حرفه ای؛ مدیران؛ مطالعات مقطعی؛ دانشگاهها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25,662 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 572 |