تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,416,393 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,292,446 |
رابطه سلامت روان، پایستگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری سرمایه های تحولی دانش آموزان دوره اول متوسطه کرمان | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
دوره 12، شماره 3، تیر 1403، صفحه 405-413 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/smsj.2024.100347.1450 | ||
نویسندگان | ||
حدیث سعیدی1؛ علیرضا منظری توکلی* 2؛ میترا کامیابی3؛ زهرا زین الدینی میمند3؛ مهشید تجربه کار4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: پایستگی و بهزیستی تحصیلی از عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان محسوب میشوند. هدف این مطالعه بررسی رابطه سلامت روان، پایستگی با بهزیستی تحصیلی بر اساس میانجی سرمایههای تحولی است. مواد و روشها: پژوهش حاضر کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی، و جامعه آماری آن شامل دانشآموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر کرمان بود و 300 دانشآموز بهصورت خوشهای چندمرحلهای از 6 مدرسه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سرمایههای تحولی، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و دیگران، و مقیاس پایستگی تحصیلی بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر در نرمافزار AMOS و SPSS نسخه 23 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که سرمایههای تحولی بهعنوان متغیر میانجی بر رابطه بین سلامت روان، پایستگی و بهزیستی تحصیلی تأثیرگذار است و بین پایستگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری سرمایههای تحولی رابطه وجود دارد. تحلیل مدل نشان داد اثر غیرمستقیم پایستگی تحصیلی روی بهزیستی تحصیلی از طریق سرمایه تحولی، 0/35 بود که نشان میدهد بین پایستگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری سرمایههای تحولی دانشآموزان رابطه وجود دارد. نتیجهگیری: دانشآموزانی که سرمایه تحولی (از نظر اجتماعی، فرهنگی و خانوادهای) بالاتری دارند، از انسجام و یکپارچگی بیشتری برخوردار هستند و رضایت تحصیلی دارند. بعد بیرونی- بافتی سرمایههای تحولی، تجارب مثبتی هستند که افراد در زندگی روزمره از رابطه با مردم و نظام اجتماعی دریافت میکنند، این تجارب میتواند بر بهزیستی و پایستگی تحصیلی آنها تأثیرگذار باشد. | ||
تازه های تحقیق | ||
Hadis Saeedi (Google Scholar) Alireza Manzari Tavakoli (Google Scholar) | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه؛ بهزیستی روانی؛ پایستگی تحصیلی؛ سرمایههای تحولی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |