تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,135 |
تعداد مقالات | 10,365 |
تعداد مشاهده مقاله | 44,125,111 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,040,215 |
ارائه الگوی آموزش پاسخگو و عدالت محور در آموزش علوم پزشکی | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
دوره 11، شماره 4، مهر 1402، صفحه 462-475 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/smsj.2023.97958.1399 | ||
نویسندگان | ||
هانیه حافظی1؛ کلثوم نامی* 2؛ محمد صاحب الزمانی3؛ مهدی باقری4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: با توجه به نقش مهم آموزش عالی و بهطور اختصاصی آموزش علوم پزشکی در سلامت و توسعه جامعه، باید نظام آموزشی طوری برنامه ریزی شود تا هرچه بیشتر در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کند. هدف این مقاله ارائه الگوی آموزش پاسخگو و عدالت محور در آموزش علوم پزشکی است. مواد و روشها: این تحقیق کاربردی با ماهیت توصیفی- تحلیلی و روش ترکیبی (کیفی و کمی) اجرا شد. در بخش کیفی ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته با نمونهگیری هدفمند، و مصاحبه با 15 نفر بود که به اشباع نظری رسید. بازکاوی دادهها با کدگذاری باز و محوری انجام شد. در مرحله کمی، دادهها با نمونهگیری تصادفی طبقهای 335 نفر از اعضای هیئتعلمی بیمارستان پیامبر اعظم هرمزگان با پاسخ به پرسشنامه شامل شناسایی مؤلفهها، در قالب لیکرت دریافت شد. روایی محتوایی و روایی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی تأییدی، انجام شد. آلفای کرونباخ بالاتر از 0/70 بیانگر تأیید پایایی بود. دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS-3 آنالیز شد. یافتهها: عدالت محوری، همگانی، نیازسنجی، محتوا و اصول مداری از ویژگیهای آموزش عدالت محور هستند که با توجه به نتایج مدلسازی t-value، بارهای عاملی تمامی متغیرهای مدل از 1/96 بالاتر و در سطح 95% اطمینان از معناداری لازم برخوردار بودند و بیشترین بار عاملی مربوط به عوامل پیش برنده و بازدارنده با بار عاملی (0/54) و واریانس (0/23) و کمترین بار عاملی مربوط به ابعاد آموزش پاسخگو و عدالت محور (0/12) و واریانس (0/02) بود. نتیجهگیری: همگانی بودن، نیازسنجی و محتوا در آموزش اصول مدار و عدالت محور باید مورد توجه برنامه ریزان آموزشی در آموزش دانشگاههای علوم پزشکی قرار گیرد. | ||
تازه های تحقیق | ||
Haniyeh Hafezi (Google Scholar) Kolsum Nami (Google Scholar) | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حرفه ای؛ آموزش پزشکی؛ دانشگاه علوم پزشکی؛ عدالت اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100,386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,450 |