تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,135 |
تعداد مقالات | 10,365 |
تعداد مشاهده مقاله | 44,125,351 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,040,954 |
الگوی توسعه مدیریت آموزش عالی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران در دوران همهگیری کووید-19 | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
دوره 11، شماره 3، تیر 1402، صفحه 257-276 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/smsj.2023.97090.1374 | ||
نویسندگان | ||
سعید لک1؛ نادرقلی قورچیان* 2؛ اختر جمالی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: این مطالعه با هدف تدوین مدلی برای توسعه مدیریت آموزش عالی در مراکز آموزشی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران در دوران همهگیری کووید-19 انجام شد. روشها: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی بود که در سال 1400 و با تعداد 242 نفر از روسای دانشگاه، معاونان دانشگاه و مدیران گروههای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کشور که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند، پیگیری شد. در بخش کیفیِ مطالعه از نظرات خبرگان و متخصصین و اعضای هیئتعلمی مدیریت آموزش عالی در علوم پزشکی استفاده شد و روش گردآوری دادهها، مصاحبه بود. ابزار گردآوری تحقیق شامل یک پرسشنامه تدوینشده از محقق شامل دو بخش ویژگیهای فردی و بررسی اهمیت شاخصهای مدیریت آموزش عالی با توجه به شاخصها، ابعاد و مؤلفههای شناساییشده در بخش کیفی و مرور ادبیات بود. این پرسشنامه شامل 60 گویه است که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 79/0 و روایی محتوایی آن 49/0 بوده است. دادههای کیفی با تحلیل عاملی و پس از تعیین ابعاد و مؤلفهها با استفاده از نرمافزار SPSS MAXQDA 2023 و LISREL 2022 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج بخش کیفی شامل توسعه فناوری، گسترش آموزش مجازی، افزایش کیفیت یادگیری، کارایی سیستم آموزشی، گسترش تحقیقات و دسترسی به منابع علمی، گسترش روابط بینالملل، بهینهسازی سرمایه، انعطافپذیری آموزش، نظارت و ارزشیابی بود. مقدار عددی (Kaiser-Meyer-Olkin Measure of sampling) KMO بیش از 7/0 به دست آمد که این مقدار برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی مناسب بود. تأثیرگذارترین ابعاد شامل توسعه علمی محتوای آموزشی، استفاده از فناوری در توانمندسازی، تبیین نظام آموزشی و نظارت و ارزشیابی آموزشی بود. نتیجهگیری: تبیین نظام آموزشی، نظارت و ارزیابی مدیریت آموزش عالی از مؤلفههای لازم برای توانمندسازی دانشجویان است. | ||
کلیدواژهها | ||
تکرارپذیری نتایج؛ کووید-19؛ دانشجویان؛ ایران؛ آموزش مجازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25,367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |