| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 1,230 |
| تعداد مقالات | 11,205 |
| تعداد مشاهده مقاله | 77,974,092 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,416,680 |
محاسبۀ بهای تمامشدۀ تحصیل دانشجو در رشته-مقاطع غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس با استفاده از روش بهایابی بر مبنای فعالیت | ||
| حسابداری سلامت | ||
| دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 25، فروردین 1400، صفحه 137-166 اصل مقاله (779.85 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/jha.2022.87748.1418 | ||
| نویسندگان | ||
| دکتر محمد نمازی* 1؛ سحر زارع2 | ||
| 1استاد ممتاز، گروه حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: محاسبۀ هزینۀ خدمات ارائهشده در بخش سلامت، اساس استقرار نظام بودجهبندی عملیاتی و تعیین تعرفههای واقعی است. با توجه به اهمیت نظام آموزش در بخش سلامت و لزوم محاسبۀ بهای تمامشدۀ آن، هدف اصلی این مقاله، محاسبۀ بهای تمامشدۀ تحصیل در رشتههای غیربالینی بخش سلامت در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس بهروش بهایابی بر مبنای فعالیت است. روش پژوهش: جامعۀ آماری پژوهش شامل رشته-مقاطع غیربالینی در 9 دانشکدۀ مستقر در شهر شیراز و 5 دانشکدۀ سایر شهرستانهای استان فارس بود. اطلاعات مورد نیاز از نرمافزارهای حسابداری تعهدی، حقوق و دستمزد و معاونت آموزشی به نام «سما»، دانشکدهها نظیر جایگاه دقیق افراد و واحدهای موظف استادان، فهرست حقالزحمههای پرداختشده و مصاحبه گردآوری شد. یافتهها: در رشتههای غیربالینی، رابطۀ بهای تمامشدۀ تحصیل دانشجو در واحدهای درسی عملی با بهای تمامشدۀ تحصیل دانشجو در واحدهای درسی نظری مثبت و معنیدار بود. بهای تمامشدۀ تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف نیز تفاوت معنیداری داشت؛ بهنحوی که مقطع کاردانی با مبلغ حدود 489 میلیون ریال کمترین و دکتری تخصصی با مبلغ حدود 636ر3 میلیون ریال بیشترین میزان از نظر میانگین بهای تمامشده بود. بهای تمامشدۀ تحصیل در دانشکدههای مختلف نیز تفاوت معنیداری داشت. دانشکدههای علوم و فناوریهای نوین پزشکی، داروسازی و پزشکی بهترتیب، بیشترین میزان بهای تمامشدۀ تحصیل دانشجو را داشت؛ افزون بر این با توجه به سهم آموزش (حدود 53%) از کل بهای تمامشده، لزوم توجه مسئولان به آموزش بهمنظور کمکردن بهای تمامشدۀ تحصیل دانشجو مشخص شد. نتیجهگیری: مسئولان باید تمرکز خود را بر کنترل و کاهش بهای تمامشدۀ آموزش بهعنوان اصلیترین جزء بهای تمامشدۀ تحصیل قرار دهند. بنابراین، هنگام مقایسۀ بهای تمامشدۀ رشته-مقاطع مختلف و نیز برای تخصیص بودجه به دانشکدهها باید به عواملی نظیر تعداد واحدهای درسی عملی و نظری، مقطع و دانشکده توجه داشته باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بهایابی بر مبنای فعالیت؛ حسابداری بخش سلامت؛ رشتههای غیربالینی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 581 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 414 |
||