تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,424,687 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,296,698 |
ارائهی مدلی برای ارتقای کیفیت آموزش کارکنان شبکه های بهداشت و درمان کشور | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 1، دی 1400، صفحه 49-62 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/smsj.2022.93195.1306 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی شمس نیا1؛ کامران محمد خانی* 2؛ نادرقلی قورچیان3؛ امیرحسین محمد داودی4 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دکتری تخصصی، عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دکتری تخصصی، عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دکتری تخصصی، عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: فرایند آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان کشور تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان و محیط است. آموزش، ابزاری است که مدیران را در ادارهی سازمانها یاری میرساند. این پژوهش با هدف ارائهی مدلی برای ارتقای کیفیت آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان کشور با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شده است. روشها: روش مطالعه، ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعهی آماری این پژوهش 150 نفر از کارکنان شعب شبکهی بهداشت استان فارس و روش نمونهگیری، بهصورت تصادفی خوشهای بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 108 نفر تعیین شد. پرسشنامهی کمیلشده، شامل سؤالات مشخصات فردی و سؤالات مربوط به فرضیههای تحقیق بوده که از میان نمونه جمعآوری شده است. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه، از تحلیل عاملی تأییدی و بهمنظور بررسی فرضیات تحقیق، از مدلسازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (Structural Equation Modeling) با کمک نرمافزار SmartPLS 3 استفاده شده است. یافتهها: از 108 نفر پاسخگو در گروه بررسیشده، 7/40درصد (44 نفر) مرد و 3/59درصد (64 نفر) زن بودند. از 108 نفر پاسخگو در گروه بررسیشده، 3/21درصد (23 نفر) مجرد و 7/78 درصد (85 نفر) متأهل بودند. تمامی ضرایب بارهای عاملی از 4/0 بیشتر است که نشان از مناسببودن این مدل دارد. مقدار آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 است که حاکی از پایایی مناسب مدل است. تمام مؤلفهها و ابعاد و عوامل مؤثر در کیفیت آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان شناسایی و تأیید شد. نتیجهگیری: بررسیها نشان داد سازوکارهای اجرایی مدل ارتقای کیفیت آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان کشور مناسب است. وضعیت موجود کیفیت آموزش کارکنان شبکههای بهداشت و درمان کشور تقریباً در حد متوسط و زیاد قرار دارند. آموزش، نقش بیبدیلی در تعالی سازمان به عهده دارد. برنامهریزی بهمنظور آموزش کارکنان زمینهی بهرهوری و اثربخشی بهتر در فرایند ارائهی خدمات بهتر و رضایت مراجعهکنندگان را به همراه خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکنان شبکههای بهداشت و درمان؛ منابع انسانی؛ مدلسازی معادلات ساختاری؛ تحلیل عاملی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,858 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 526 |