تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,520 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,433,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,297,532 |
مقایسه نیمرخ روانی دانشجویان دختر استفاده کننده از عمل رینوپلاستی با گروه گواه | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 4، مهر 1398، صفحه 369-376 اصل مقاله (674.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/smsj.2019.82279.1023 | ||
نویسندگان | ||
کورش بنی هاشمیان* 1؛ نجمه دارا2 | ||
1استادیار، عضو هیأت علمی گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشجوی مقطع کارشناسی روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: عمل رینوپلاستی یکی از عمل های متداول در بین جوانان، مخصوصا دختران دانشجو می باشد. برخی از ویژگی های شخصیتی روانشناختی زمینه ساز گرایش به این عمل زیبایی می باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه نیمرخ روانی دانشجویان دختر استفاده کننده از عمل رینوپلاستی با گروه گواه انجام شده است. مواد و روش ها: جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر موسسه آموزش عالی زند شیراز می باشد که از بین این افراد، دانشجو با عمل رینوپلاستی به عنوان گروه آزمایشی و 30 دانشجو بدون عمل رینوپلاستی به عنوان گروه گواه به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت تکمیل داده ها از پرسشنامه چندوجهی شخصیتی مینه سوتا (MMPI) و به منظور تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که از بین 8 مقیاس بالینی پرسشنامه MMPI ، نمرات خودبیمارانگاری و ضعف روانی در دانشجویان دختر استفاده کننده از عمل رینوپلاستی به طور معنی داری بالاتر از گروه گواه بوده است. در سایر مقیاس های بالینی بین دو گروه تفاوت معنی داری به دست نیامد. بحث و نتیجه گیری: اضطراب، وسواس، کمال گرایی، ترس و همچنین خودبیمارانگاری که شامل توجه وسواسی و افراطی به بدن و ظواهر آن می باشد به طور معنی داری در دختران دانشجوی استفاده کننده از عمل رینوپلاستی نسبت به گروه گواه، بالاتر بوده است. بنابراین لزوم مداخله روانشناختی و مشاوره به منظور حذف عمل رینوپلاستی غیر ضروری کاملا لازم به نظر می رسد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیمرخ روانی؛ عمل راینوپلاستی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,021 |