تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,427,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,296,906 |
فعالیتهای بشردوستانه و نوآوری شرکتها در شرایط نامتقارنی اطلاعات | ||
حسابداری سلامت | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 21، مرداد 1398، صفحه 89-105 اصل مقاله (468.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/jha.2019.68220.1233 | ||
نویسندگان | ||
دکتر وحید تقیزاده خانقاه* 1؛ دکتر یونس بادآور نهندی2 | ||
1دکتری حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: بشردوستی یکی از مهمترین ارکان اخلاق اجتماعی محسوب میشود که دامنه محبت و رسیدگی به انسانها را کانون توجه، مطالعه و ملاحظه خود قرار میدهد. بشردوستی شرکتی موجب توجه به رشد شرکتها در زمینه تولید کالاها و محصولات جدید میشود. از این رو، در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن نامتقارنی اطلاعات تأثیر فعالیتهای بشردوستانه بر نوآوری شرکتها بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش، بنیادی با رویکرد پسرویدادی و طرح آن از نوع شبهتجربی است. در پژوهش حاضر تعداد 60 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1396-1390 بررسی شد. برای اندازهگیری فعالیتهای بشردوستانه از کمکهای اهدایی شرکت به مؤسسات خیریه و عامالمنفعه و برای اندازهگیری نوآوری از شاخص هزینههای تحقیق و توسعه استفاده شده است. فرضیههای پژوهش از طریق الگوی دادههای ترکیبی آزمون شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که فعالیتهای بشردوستانه بر نوآوری شرکت تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین، تأثیر فعالیتهای بشردوستانه بر نوآوری در شرکتهای با نامتقارنی اطلاعات بالا نسبت به شرکتهای با نامتقارنی اطلاعات پایین، بیشتر است. نتیجهگیری: فعالیتهای بشردوستانه برای کاهش تضاد منافع بین مدیران و سهامداران و همچنین ایجاد بینشی نو در راستای تولید کالاها و محصولات جدید الگوی مناسبی است. به طور خاص، کمکهای اهدایی مستقیم شرکتها به دانشگاهها، نهادهای پژوهشی و مؤسسات خیریه موجب شکلگیری کالاها و محصولات جدید میشود و در نتیجه، هر گونه تضاد منافع بین مدیران و سهامداران را کاهش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیتهای بشردوستانه؛ مؤسسات خیریه؛ نامتقارنی اطلاعات؛ نوآوری شرکت | ||
مراجع | ||
1 Markóczy, L.; Sun, S. L.; Peng, M. W.; and B. Ren (2013). “Social Network Contingency, Symbolic Management, and Boundary Stretching”, Strategic Management Journal, Vol. 34, No. 11, pp.1367-1387.
2 Bereskin, F. L. and P. Hsu (2016). “Corporate Philanthropy and Innovation: The Case of the Pharmaceutical Industry”, Journal of Applied Corporate Finance, Vol. 28, No. 2, pp. 80-86.
3 Li, S.; Song, X.; and H. Wu (2015). “Political Connection, Ownership Structure, and Corporate Philanthropy in China: A Strategic-Political Perspective”, Journal of Business Ethics, Vol. 129, No. 2,pp. 399-411.
4 Chen, J.; Dong, W.; Tong, J. Y.; and F. F. Zhang (2018). “Corporate Philanthropy and Investment Efficiency: Empirical Evidence from China”, Pacific-Basin Finance Journal, Vol. 51, No. 3,pp. 392-409.
5 Wei, J.; Ouyang, Z.; and H. A. Chen (2018). “CEO Characteristics and Corporate Philanthropic Giving in an Emerging Market: The Case of China”, Journal of Business Research, Vol. 87, No. 3,pp. 1-11.
6 Lerner, J. and J. Wulf (2007). “Innovation and Incentives: Evidence from Corporate R&D”, Review of Economics and Statistics, Vol. 89, No. 4,pp. 634-644.
7 Manso, G. (2011). “Motivating Innovation”, The Journal of Finance, Vol. 66, No. 5,pp. 1823-1860.
8 Wang, H. and C. Qian (2011). “Corporate Philanthropy and Corporate Financial Performance: The Roles of Stakeholder Response and Political Access”, Academy of Management Journal, Vol. 52, No. 1,pp. 1159-1181.
9 Brammer, S. and A. Millington (2008). “Does it Pay to be Different? An Analysis of the Relationship between Corporate Social and Financial Performance”, Strategic Management Journal,Vol. 29, No. 12,pp. 1325-1343.
10 Benlemlih, M. and M. Bitar (2016). “Corporate Social Responsibility and Investment Efficiency”, Journal of Business Ethics, Vol. 133, No. 4,pp. 1-25.
11 Brown, W. O.; Helland. E.; and J. K. Smith (2006). “Corporate Philanthropic Practices”, Journal of Corporate Finance,Vol. 12, No. 5,pp. 855-877.
12 Zhang, R.; Zhu, J.; Yue, H.; and C. Zhu (2010). “Corporate Philanthropic Giving, Advertising Intensity, and Industry Competition Level”, Journal of Business Ethics, Vol. 94, No. 1, pp. 39-52.
13 Campbell, D. and R. Slack (2007). “The Strategic Use of Corporate Philanthropy: Building Societies and Demutualisation Defences”, Business Ethics: A European Review, Vol. 16, No. 4,pp. 326-343.
14 Godfrey, P. C. (2005). “The Relationship between Corporate Philanthropy and Shareholder Wealth: A Risk Management Perspective”, Academy of Management Review, Vol. 30, No. 4,pp. 777-798.
15 Chen, J. C.; Patten, D. M.; and R. W. Roberts (2008). “Corporate Charitable Contributions: A Corporate Social Performance or Legitimacy Strategy?”, Journal of Business Ethics, Vol. 82, No. 1, pp. 131-144.
16 Patten, D. M. (2008). “Does the Market Value Corporate Philanthropy? Evidence from the Response to the 2004 Tsunami Relief Effort”, Journal of Business Ethics, Vol. 81, No. 2,pp. 599-607.
17 Du, X. (2015). “Is Corporate Philanthropy Used as Environmental Misconduct Dressing? Evidence from Chinese Family-Owned Firms”, Journal of Business Ethics, Vol. 129, No. 2,pp.341-361.
18 Orlitzky, M.; Schmidt, F. L.; and S. L. Rynes (2003). “Corporate Social and Financial Performance: A Meta Analysis”, Organization Studies, Vol. 24, No. 3, pp. 403-441.
19 Pan, Y.; Weng, R.; Xu, N.; and K. C. Chan (2018). “The Role of Corporate Philanthropy in Family Firm Succession: A Social Outreach Perspective”, Journal of Banking and Finance, Vol. 88, No. 6, pp. 423-441.
20 Iatridis, G. E. (2015). “Corporate Philanthropy in the Us Stock Market: Evidence on Corporate Governance, Value Relevance and Earnings Manipulation”, International Review of Financial Analysis, Vol. 39, No. 3,pp. 113-126.
21 Kruger, P. (2015). “Corporate Goodness and Shareholder Wealth”, Journal of Financial Economics,Vol. 115, No. 2, pp. 304-329.
22 Gao, F.; Faff, R.; and F. Navissi (2012). “Corporate Philanthropy: Insights from the 2008 Wenchuan Earthquake in China”, Pacific-Basin Finance Journal, Vol. 20, No. 3, pp. 363-377.
23 Lee, Y. K.; Choi, J.; Moon, B. Y.; and B. Babin (2014). “Codes of Ethics, Corporate Philanthropy, and Employee Responses”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 39, No. 4, pp. 96-106.
24 Ben‐Nasr, H.; Bouslimi, L.; and R. Zhong (2017). “Do Innovations Hoard Bad News? Evidence from Firm Stock Price Crash Risk”, Available at: www.ssrn.com/abstract=2485754. [Online][22 December 2017]
25 Jiang, Sh.; Mi, J.; Tao, X.; and W. HU (2018). “Corporate Philanthropy and Innovation Performance”, International Journal of Business and Management, Vol. 13, No. 4, pp. 173-182.
26 Cho, S. Y.; Lee, C.; and R. J. Pfeiffer (2013). “Corporate Social Responsibility Performance and Information Asymmetry”, Journal of Accounting and Public Policy, Vol. 32, No. 1, pp. 71-83.
27 Taghizadeh Khaneqhah, V. and M. Zeinali (2016). “Investigating the Effect of Corporate Social Responsibility on the Investment Efficiency and Innovation”, Journal of Health Accounting, Vol. 5, No. 2, pp. 1-27. [In Persian].
28 Taghizadeh Khaneqhah, V. and M. Zeinali (2016). “The Relationship between Innovation, Interest Smoothing and Stock Price Crash Risk”, The Iranian Accounting and Auditing Review, Vol. 5, No. 4,pp. 25-50. [In Persian].
29 Valor, C. and G. Zasuwa (2017). “Quality Reporting of Corporate Philanthropy, Corporate Communications”, Corporate Communications: An International Journal, Vol. 24, No. 2, pp. 486-506.
30 Aggarwal, R.; Evans, M.; and D. Nanda (2012). “Nonprofit Boards: Size, Performance and Managerial Incentives”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 53, Nos. 1 and 2, pp. 466-487.
31 Su, J. and J. He (2010). “Does Giving Lead to Getting? Evidence from Chinese Private Enterprises”, Journal of Business Ethics, Vol. 93, No. 1, pp. 73-90.
32 Amore, M. D.; Schneider, C.; and A. Zaldokas (2013). “Credit Supply and Corporate Innovation”, Journal of Financial Economics, Vol. 109, No. 3, pp. 835-855.
33 Chang, X.; Fu, K.; Low, A.; and W. Zhang (2015). “Non-Executive Employee Stock Options and Corporate Innovation”, Journal of Financial Economics, Vol. 115, No. 1,pp. 168-188.
34 Andreou, P. C.; Antoniou, C.; Horton, J.; and C. Louca (2013). “Corporate Governance and Firm-Specific Stock Price Crashes”, European Financial Management Association, Vol. 22, No. 5, pp. 916-956.
35 Joseph, K. and M. B. Wintoki (2013). “Advertising Investments, Information Asymmetry, and Insider Gains”, Journal of Empirical Finance, Vol. 21, No. 1, pp. 1-5.
36 Asadi, L.; Vaez, A.; Jerjerzadeh, A.; and A. Kaab Amir (2018). “The Effect of Social Responsibility Dimensions on Value Creation of the Pharmaceutical and Non-Pharmaceutical Companies Listed on the Tehran Stock Exchange”, Journal of Health Accounting, Vol. 7, No. 1, pp. 1-31. [In Persian]
37 Mehrabanpour, M.; Kazempour, M.; and F. Esmaeil Beigi (2016). “Explaining the Mutual Relationship between Social Responsibility and Corporate Governance Using Simultaneous Equations”, Journal of Health Accounting, Vol. 5, No. 2,pp. 112-129. [In Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,060 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 693 |