تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,133 |
تعداد مقالات | 10,337 |
تعداد مشاهده مقاله | 43,804,460 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,831,274 |
مقایسه سطح انتظارات بیماران سرپایی و دانشجویان پزشکی اینترن در جایگاه بیمار از پزشکان معالج | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2، فروردین 1395، صفحه 117-126 اصل مقاله (512.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین محمودیان؛ سید ضیاء الدین تابعی؛ بهنوش پاکروح جهرمی؛ پریسا نبیئی* | ||
چکیده | ||
مقدمه: انتظارات بیمار اغلب برای نشان دادن آنچه بیمار امید دارد اتفاق بیفتد، به کار می رود. در این خصوص، پزشکان میبایست با آگاهی کافی، انتظارات بیمار را در نظر بگیرند؛ بدون اینکه محور عملیات را در اختیار آنها قرار دهند. لذا مطالعه حاضر در پی بررسی و مقایسه سطح انتظارات بیماران سرپایی و دانشجویان پزشکی اینترن در جایگاه بیمار از پزشکان معالج بود.مواد و روش: در این مطالعه توصیفی، تحلیلی و مقطعی 150 نفر از بیماران مراجعهکننده به درمانگاههای داخلی، روانپزشکی، زنان و جراحی و نیز 150 نفر از اینترنها وارد مطالعه شدند. جهت بررسی سطح انتظارات بیماران از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج : یافتهها نشان داد که سطح انتظارات بیماران با میانگین نمره 12/10±32/87 در مقایسه با دانشجویان اینترن با میانگین نمره 85/7±86/83 بالاتر بود. همچنین بین میانگین نمرات دو گروه، رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (001/0P=). در گروه بیماران بین سطح انتظارات بیماران از پزشکان با سن بیماران رابطه مثبت معنیداری وجود داشت(005/0=P، 37/0=r).بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که به طور کلی اولویتهای انتظارات بیماران و اینترن ها در جایگاه بیمار از پزشک معالج مشابه است؛ با این تفاوت که بیماران سطح انتظار بالاتری از پزشکان معالج خود دارند. با توجه به تاثیر مثبت براورده شدن انتظارات بیماران بر رضایت آنان از پزشک و سیستم درمانی، بازخورد نتایج این پژوهش به پزشکان با درنظر گرفتن این موضوع که انتظارات بیماران از شما همان انتظارات خودتان در جایگاه بیمار از پزشکان معالج می باشد میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیمار؛ پزشک؛ دانشجویان؛ انتظارات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 630 |