تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,416,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,292,301 |
بررسی همبستگی خودپنداره تحصیلی و جو یادگیری در دانشجویان پرستاری بعد از تجربه برنامه پریسپتورشیپ | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2، فروردین 1395، صفحه 89-98 اصل مقاله (471.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کاملیا ترابیزاده؛ رویا دوکوهکی؛ معصومه رامبد* ؛ فرحناز رئیس کریمیان | ||
چکیده | ||
مقدمه: آموزش بالینی جز حیاتی برنامه پرستاری است. برنامه پریسپتورشیپ ممکن است با فراهم کردن جو یادگیری مناسب بتواند در ارتقا توانمندیهای حرفهای دانشجویان پرستاری موثر باشد. به علاوه فراگیرانی که از خودپنداره بهتری برخوردار هستند، ممکن است بیشتر به موفقیت دست یابند. پژوهش حاضر با هدف تعیین خودپنداره تحصیلی و درک دانشجویان پرستاری از جو یادگیری بعد از تجربه برنامه پریسپتورشیپ و همبستگی این دو متغیر انجام شد.مواد و روش: مطالعه حاضر به صورت مقطعی و همبستگی و بر روی دانشجویان پرستاری که تجربه برنامه پریسپتورشیپ را داشتند، انجام شد. اطلاعات با استفاده از مقیاس خودپنداره تحصیلی و پرسشنامه جو یادگیری جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون تی تست، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمره خودپنداره دانشجویان پرستاری بعد از تجربه برنامه پریسپتورشیپ 01/10±86/108 بود. بدین معنا که میانگین نمره خودپنداره دانشجویان از دوسوم کل نمره مورد انتظار، بالاتر بود. میانگین نمره جو یادگیری 49/77 (52/17) بود و این نمره از دوسوم نمره مورد انتظار بالاتر بود. بین میانگین جو یادگیری با وضعیت تأهل و ترم تحصیلی ارتباط وجود داشت و دانشجویان متأهل و دانشجویان ترم 7 و 8 درک بهتری از جو یادگیری داشتند. اما همبستگی خودپنداره تحصیلی و جو یادگیری در دانشجویان پرستاری بعد از تجربه برنامه پریسپتورشیپ معنیدار نبود (16/0=P و 18/0=r).بحث و نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داد میانگین نمره خودپنداره تحصیلی دانشجویان و درک دانشجویان از جو یادگیری بعد از تجربه برنامه پریسپتورشیپ از دو سوم نمره مورد انتظار بالاتر بود. لذا دنبال کردن این برنامه در برنامه آموزشی پرستاری پیشنهاد می شود. انجام مطالعات بیشتر به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه میتواند کمککننده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان؛ پرستاری؛ خودپنداره؛ جو یادگیری؛ برنامه پریسپتورشیپ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 949 |