تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,424,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,296,653 |
بررسی وضعیت پای دیابتی بیماران مراجعه کننده به کلینک ویژه دیابت شهرستان سبزوار با استفاده از مدل فرایند موازی توسعه یافته | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 3، تیر 1394، صفحه 201-210 اصل مقاله (571.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی وفایی نجار؛ حمیداله وردی پور؛ حبیب اله اسماعیلی؛ سید حمید حسینی؛ سمیه کریمی مقدم؛ احمد صادقی؛ داود رباط سرپوشی* | ||
چکیده | ||
مقدمه: پای دیابتی به عنوان یک مسئله مهم در بین مبتلایان به دیابت مطرح است که نیاز به بررسی و شناخت بیشتری در این زمینه دارد. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت پای دیابتی با بکارگیری مدل فرایند موازی توسعه یافته در بیماران مراجعهکننده به کلینک ویژه دیابت شهرستان سبزوار انجام شده است.مواد و روش: این مطالعه مقطعی بر روی بیماران مراجعهکننده به کلینک ویژه دیابت شهرستان سبزوار در سال 1392 انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای بر اساس مدل فرایند موازی توسعهیافته، تدوین و پس از تایید پایایی و روایی آن در اختیار 400 نفر از مراجعین (مبتلایان به دیابت) قرارگرفت. این مدل به عنوان چهارچوب اصلی تئوریک تغییر رفتار عمل میکند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار 16SPSS و آزمون های آماری کای اسکوئر و تی تست استفاده شد.یافتهها: میانگین نمره آگاهی بیماران 95/17±8/50 و در حد متوسط بود. میانگین نمره حساسیت درک شده مراجعین نسبت به احتمال ابتلا به پای دیابتی و پیامدهای آن 79/12±67 ، میانگین نمره اثربخشی درک شده نسبت به راهکارهای توصیه شده مبنی بر رعایت نکات بهداشتی 04/14±1/72و میانگین نمره متغیر شدت درک شده از ابتلا به پای دیابتی42/17±9/60 و میانگین نمره متغیر کارایی و خودکنترلی به ترتیب 43/15±4/73 و 04/14± 8/69 بدست آمد. بین سن مبتلایان و میانگین نمره آگاهی، شدت درک شده از ابتلا و اثربخشی راهکارهای توصیه شده رابطه معنیداری وجود داشت. آزمون آماری بین متغیر شدت درک شده و جنسیت و همچنین بین گروه بندی شغلی و خودمراقبتی ارتباط معناداری نشان داد.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آگاهی مراجعین درخصوص ابتلا به پای دیابتی و پیامدهای آن، همچنین شدت درک شده آنان نسبت به ابتلا به پای دیابتی در حد متوسط بود؛ بنابراین توصیه میشود که با استفاده از مدل فرایند موازی توسعه یافته، مداخلات آموزشی مناسبی طراحی و اجرا شود که باعث درک شدت آنان نسبت به ابتلا به پای دیابتی در این گروه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
پای دیابتی؛ مداخلات آموزشی؛ دیابت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 751 |