تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,415,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,291,407 |
بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز سال 1392 | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، فروردین 1393، صفحه 161-172 اصل مقاله (314.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا کاوسی؛ حامد رحیمی* ؛ پروین قنبری؛ لاله حیدری؛ جمشید بهمئی | ||
/ | ||
چکیده | ||
مقدمه: توسعه پایدار نظام آموزش عالی که یک نظام پویا میباشد مستلزم رشد موزون، متناسب و متعادل هر دو بعد کمی و کیفی به موازات یکدیگر است. این مطالعه با هدف تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت.مواد و روش: در این مطالعه مقطعی، 220 نفر از دانشجویان به صورت طبقهای تصادفی در سال1391 انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه سروکوال جمعآوری گردید. پرسشنامه، شکاف کیفیت را در پنج بعد کیفیت خدمت شامل؛ ملموسات، اطمینان، تضمین، همدلی و پاسخگویی اندازهگیری کرد. دادهها با نرمافزار SPSS و بهکارگیری آمارههای توصیفی، آزمونهای تی-زوجی، تی-مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل شد.یافتهها: بیشترین شکاف کیفیت در ابعاد تضمین (91/0±72/1-) و پاسخگویی(02/1±72/1-) و کمترین شکاف کیفیت مربوط به بعد ملموسات(88/0±48/1-) بود. در تمام ابعاد خدمات بین ادراکات و انتظارات تفاوت معنیداری وجود داشت(05/0>P). در مورد کیفیت کلی خدمات آموزشی ارائه شده، اکثریت دانشجویان(211نفر، 9/95%) قائل به وجود شکاف منفی کیفیت بودند.بحث و نتیجهگیری: نظر به آنکه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در پیشرفت یک کشور نقش حیاتی و قابل توجهی دارند، بنابراین تقویت کیفیت آموزش عالی موجبات پیشرفت هرچه بیشتر کشور را فراهم خواهد ساخت. پیشنهاد میشود برای کاهش این شکافها، کارگاههای آموزش نحوه خدمت به دانشجویان و برقراری ارتباط با آنان و نیز دورههای آموزشی شیوههای نوین آموزشی برای مدرسین برگزار شود، و فرهنگ مشتریمداری و دانشجو محوری نهادینه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شکاف کیفیت؛ خدمات آموزشی؛ سروکوال؛ ادراکات؛ انتظارات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 884 |