تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,416,039 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,291,711 |
بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دزفول در مورد ایدز در سال 1390 | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، دی 1391، صفحه 39-46 اصل مقاله (197.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهرداد مقامی؛ حمیدرضا آقاباباییان* ؛ مژده سعادتی؛ بهناز دیهم؛ علی صادقی مقدم؛ حمیده مشعلچی | ||
چکیده | ||
مقدمه: یکی از مهم ترین ابزار پیشگیری از ایدز داشتن آگاهی مناسب است، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دزفول در مورد بیماری ایدز جهت نیازسنجی آموزشی قبل از ورودشان به بیمارستان انجام شد.مواد و روش: پژوهش حاضر بصورت مقطعی بر روی کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دزفول در سال 1390 انجام شد. نمونهها به صورت سرشماری انتخاب و با پرسشنامه ای (محقق ساخته) شامل 6 سوال مشخصات دموگرافیک ، 19 سوال آگاهی، 12 سوال نگرش،7سوال عملکرد مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 18و از طریق آزمون کای اسکوئر، آزمون همبستگی اسپیرمن، تی تست و آنالیز واریانس تحلیل شدند.یافتهها: 40 نفر (5/62%) از پاسخ دهندگان مونث بودند. 50 نفر (1/78%) از نمونه ها آگاهی بالایی در مورد ایدز داشتند، دانشجویان مرد بطور معنیداری آگاهی بیشتری از بیماری ایدز داشتند (01/0 = p). بیشترین اطلاعات در مورد بیماری از طریق آموزشهای مدارس و کتب درسی کسب شده بود. بیش از نیمی از نمونهها نگرش مثبتی نسبت به راهکارهای پیشنهادی داشتند که دانشجویان پرستاری نسبت به سایر دانشجویان نمره نگرش بیشتری داشتند (04/0 = p).در بخش عملکرد نیز 3/45 % افراد عملکردی مناسب در رابطه با راههای انتقال داشتند.بحث و نتیجهگیری: سطح آگاهی و نگرش دانشجویان در مورد بیماری ایدز بالا به نظر میرسید اما همچنان تصورات نامناسبی در زمینه راههای گسترش، نگرش و عملکرد دانشجویان، آن هم دانشجویانی که در معرض مستقیم بیماری هستند وجود داشت که برای جبران این کمبودها میتوان آموزش مناسب در این زمینه را قبل از ورود به عرصه کارآموزی پیشنهاد نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدز؛ آگاهی؛ نگرش؛ عملکرد؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,017 |