تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,416,125 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,291,842 |
تعلق حرفه ای در دانشجویان پرستاری- یک مطالعه کیفی | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1، دی 1396، صفحه 45-56 اصل مقاله (620.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لادن زرشناس1؛ فرخنده شریف* 1؛ زهرا ملازم2؛ محمد خیر3؛ عباس عبادی4؛ نجف زارع5 | ||
1مرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده پرستاری و مامایی، شیراز، ایران | ||
3بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج)، تهران، ایران | ||
5بخش آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: با توجه به اهمیت حس تعلق در شکلگیری ادراک حرفه ای و تجارب بالینی دانشجویان پرستاری، در این مطالعه عوامل موثر بر تعلق حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گرفته تا با شرح فاکتورهای دخیل در آن، زمینه ارتقاء و شکل گیری آن را در دانشجویان پرستاری فراهم آورد.مواد و روش: در این مطالعه کیفی داده ها از طریق 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانشجویان کارشناسی پرستاری جمع آوری گردید. مصاحبه های ضبط شده با روش آنالیز محتوا تحلیل شدند. روایی دادهها با استفاده از معیارهای اعتبار، قابلیت اعتماد و تایید پذیری بررسی گردید.یافتهها: آنالیز دادهها در مجموع 2 طبقه اصلی را استخراج کرد 1- پیامدهای درک شده شامل زیر مجموعه های پذیرش جامعه، نگرش درونی، بازخورد از مدرس، دیدن نتیجه کار، پذیرش خانواده، تجارب یادگیری 2- ارتباطات حرفه ای با زیر مجموعههای ارتباطات درمانی ، ارتباطات بین فردی پرسنل، ارتباطات بین فردی استاد با دانشجو و پذیرش دانشجو در بخشبحث و نتیجهگیری: با توجه به تاکید دانشجویان بر نقش پیامدهای درک شده و ارتباطات حرفه ای، تلاش برای ایجاد شرایطی که دانشجویان احساس کنند عضوی از تیم مراقبت هستند و آماده سازی و آموزش کارکنان جهت پذیرفتن دانشجویان به عنوان همکاران آینده خود باید مورد توجه برنامه ریزان آموزش قرار گیرد . معرفی پرستاری حرفه ای در سطح جامعه می تواند نقش حمایت کننده در تعلق حرفه ای دانشجویان پرستاری داشته باشد . | ||
کلیدواژهها | ||
تعلق حرفه ای؛ تحقیق کیفی؛ دانشجویان پرستاری | ||
مراجع | ||
1. Nasrabadi AN, Yekta ZP, Saif H, Rasoulzade N. Experiences of professional nurses in the next stage in Iranian nursing. Journal of Hayat. 2006; 11(3-4):5-18.
2. Beck JW. Deconstructing student perceptions of incivility in the nursing education triad: California State University-Los Angeles; 2009.
3. Wolf LE. A Study of Socialization of Accelerated BSN Graduates: Kent State University; 2007.
4. Shahim A, Lotfi M, Rahmani A. Professional socialization of nursing graduates of Tabriz University of Medical Sciences. Nursing and Midwifery Journal. 2011; 5(20):19-25.
5. Levett-Jones T, Lathlean J, Maguire J, McMillan M. Belongingness: A critique of the concept and implications for nursing education. Nurse Education Today. 2007; 27(3):210-8.
6. Cashmore A, Scott J, Cane C, Bartle C, Dorum K, Jackson P, et al. “Belonging” and “intimacy” factors in the retention of students–an investigation into the student perceptions of effective practice and how that practice can be replicated. Evaluation. 2007; 3:6.
7. Levett-Jones T, Lathlean J, Higgins I, McMillan M, Newcastle N. The duration of clinical placements: a key influence on nursing students’ experience of belongingness. Australian Journal of Advanced Nursing. 2008; 26(2):8-16.
8. Kim M, Park SY. Factors affecting the self-directed learning of students at clinical practice course for advanced practice nurse. Asian Nursing Research. 2011; 5(1):48-59.
9. Sedgwick M, Yonge O, Yonge MSO. We’re it’, ‘we’re a team’, ‘we’re family’ means a sense of belonging. Rural and Remote Health. 2008; 8:1021.
10. Hill DL. Sense of belonging as connectedness, American Indian worldview, and mental health. Archives of Psychiatric Nursing. 2006; 20(5):210-6.
11. Levett-Jones T, Bourgeois S. The clinical placement : an essential guide for nursing students. Chatswood, N.S.W.: Elsevier; 2010.
12. Levett‐Jones T, Lathlean J. The Ascent to Competence conceptual framework: an outcome of a study of belongingness. Journal of Clinical Nursing. 2009; 18(20):2870-9.
13. Hale CJ, Hannum JW, Espelage DL. Social support and physical health: The importance of belonging. Journal of American College Health. 2005; 53(6):276-84.
14. Corey G. Theory and practice of counseling and psychotherapy: Brooks/Cole Pub Co; 2009.
15. Jones RC. Sense of belonging and its relationship with quality of life and symptom distress among undergraduate college students: Oklahoma State University; 2009.
16. Levett-Jones T, Lathlean J, Higgins I, McMillan M. Development and psychometric testing of the belongingness scale-clinical placement experience: an international comparative study. Collegian: Journal of the Royal College of Nursing Australia. 2009; 16(3):153-62.
17. Elo S, Kyngäs H. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing. 2008; 62(1):107-15.
18. Holloway I, Wheeler S. Qualitative research in nursing and healthcare. Chichester, West Sussex, U.K.; Ames, Iowa: Wiley-Blackwell; 2010.
19. Shenton AK. Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information. 2004; 22(2):63-76.
20. Dadgaran I, Parvizy S, Peyrovi H. Nursing students' views of sociocultural factors in clinical learning: A qualitative content analysis. Japan Journal of Nursing Science. 2012.
21. Mattila L-R, Pitkäjärvi M, Eriksson E. International student nurses’ experiences of clinical practice in the Finnish health care system. Nurse Education in Practice. 2010; 10(3):153-7.
22. Sedgwick M, Rougeau J, Rougeau MSJ. Points of tension: a qualitative descriptive study of significant events that influence undergraduate nursing students' sense of belonging. Rural and Remote Health. 2010; 10:1569.
23. Levett‐Jones T, Lathlean J, Higgins I, McMillan M. Staff–student relationships and their impact on nursing students’ belongingness and learning. Journal of Advanced Nursing. 2009; 65(2):316-24.
24. Jones SH. Nursing students’ perceptions of working with staff nurses: Montana State University Bozeman; 2010.
25. Bourgeois S, Drayton N, Brown A-M. An innovative model of supportive clinical teaching and learning for undergraduate nursing students: the cluster model. Nurse Education in Practice. 2011; 11(2):114-8.
26. Marsh H. Relationships for learning: using pupil voice to define teacher− pupil relationships that enhance pupil engagement. Management in Education. 2012; 26(3):161-3.
27. Brown J, Stevens J, Kermode S. Supporting student nurse professionalization: The role of the clinical teacher. Nurse Education Today. 2012; 32(5):606-10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,898 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 993 |