تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,416,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,291,719 |
توانمندی بالینی دانشجویان پرستاری بعد از تجربه برنامه پرسپترشیپ | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 4، مهر 1396، صفحه 209-216 اصل مقاله (544.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه رامبد1؛ فریبا قدس بین* 2؛ نوشین بهشتی پور3 | ||
1استادیار، دکتری پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | ||
2مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعهنگر، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | ||
3مربی، مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: برخورداری از توانمندی حرفهای با عملکردها مرتبط بوده و منجر به افزایش سلامت عمومی بیماران می شود. به علاوه کاهش سطح توانمندی در پرستاری یکی از نگرانیهای مهم است. لزوم انجام بررسی توانمندی بالینی در دانشجویان پرستاری دارای اهمیت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی توانمندی بالینی دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن بعد از تجربه برنامه پرسپترشیپ صورت گرفت.مواد و روش: مطالعه حاضر به صورت مقطعی روی 114 دانشجوی پرستاری که برنامه پرسپترشیپ را تجربه کرده بودند، انجام شد. از فهرست توانمندی دانشجویان پرستاری جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد. از آمار استنباطی تی تست و آنوا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.یافتهها: میانگین نمره توانمندی دانشجویان بعد از تجربه برنامه پرسپترشیپ 56/39±48/240 بود. به علاوه میانگین تک تک گویه ها 89/0±46/5 بود. به علاوه بین توانمندی بالینی دانشجویان پرستاری با سن، محل گذراندن کارآموزی/کارورزی با پرسپتر، تعداد غیبت در طول دوره، تمایل به ادامه تحصیل و میزان علاقه دانشجو به رشته ارتباط وجود داشت (05/0>p).بحث و نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که توانمندی دانشجویان پرستاری بعد از تجربه برنامه پرسپترشیپ در حد رضایت بخش تا بالا بود، لذا به منظور ارتقا توانمندی دانشجویان اجرای این برنامه پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندی؛ دانشجوی پرستاری؛ پرسپترشیپ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 951 |