تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,416,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,292,122 |
بررسی توانمندی پرستاران بالینی و عوامل مرتبط با آن | ||
مجله علوم پزشکی صدرا | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 1، دی 1395، صفحه 11-20 اصل مقاله (613.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیمین سوداگر؛ معصومه رامبد* | ||
چکیده | ||
مقدمه: برخورداری از توانمندی منجر به ارائه مراقبت بیمارمحور و ایمن شده و در نهایت به ارتقا مراقبت با کیفیت، کمک می کند. مطالعهای با هدف تعیین توانمندی پرستاران بالینی و عوامل مرتبط با آن انجام شد.مواد و روش: مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی-تحلیلی بود که به صورت مقطعی روی 500 نفر از کارکنان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای بود. اطلاعات با استفاده از فهرست توانمندی پرستاران جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 16 صورت گرفت.یافتهها: میانگین توانمندی پرستاران 03/36±42/164 بود. 65% از پرستاران (268 نفر) دارای توانمندی بالا بودند. بین توانمندی پرستاران بالینی با سن، بخش محل کار، سنوات اشتغال به کار پرستاری، وضعیت استخدامی، عضویت در سازمان نظام پرستاری، دانشگاه محل تحصیل و میزان علاقه به رشته پرستاری ارتباط وجود داشت.بحث و نتیجه گیری: یافتهها گویای توانمندی بالای پرستاران در محیطهای بالینی بود. افراد با وضعیت استخدام رسمی و پیمانی و عضو سازمانهای حرفهای توانمندی بالاتری داشتند. همچنین افرادی که در دانشگاه دولتی و سطح بالا تحصیل کرده بودند، توانمندی بالاتری را گزارش کردند. لذا توجه به این عوامل مرتبط می تواند ارتقا توانمندی پرستاران را در پی داشته باشد. انجام مطالعاتی با هدف تبیین فرایند توانمندی پرستاران پیشنهاد می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندی؛ پرستاران؛ بیمارستانها | ||
مراجع | ||
Liu M, Yin L, Ma E, Lo S, Zeng L. Competency Inventory for Registered Nurses in Macao: instrument validation. Journal of Advanced Nursing 2009; 65(4): 893–900.
2- Brunt B A. Identifying performance criteria for staff development competences. Journal for Nurses in Staff Development 2002; 18: 314–321.
3- Nicholson P, Griffin P, Gillis S, Wu M, Dunning T. Measuring nursing competencies in the operating theatre: Instrument development and psychometric analysis using Item Response Theory. Nurse Education Today 2012; 33(9): 1088-93.
4- Mahmoudirad G, Ahmadi F, Vanaki Z, Hajizadeh E. The effect of “Expectation based managerial competency acquisition in nursing model” on nursing staff empowerment and efficacy of leadership style. J Birjand Univ Med Sci 2010; 17 (2):127-135. (Persian)
5- Nkosi ZZ, Uys LR. A comparative study of professional competence of nurses who have completed different bridging programmes. Curationis 2005; 28(1): 6-12.
6- Safadi R, Jaradeh M, Bandak A, Froelicher E. Competence assessment of nursing graduates of Jordanian universities. Nursing and Health Sciences 2010; 12: 147–154.
7- Benner P. Issues in competency-based testing. Nursing Outlook 1982; 30: 303–309.
8- Girot E. Assessment of competence in clinical practice- A review of the literature. Nurse Education Today 1993; 13(2): 83–90.
9- Hsieh S, Hsu L. An outcome-based evaluation of nursing competency of baccalaureate senior nursing students in Taiwan. Nurse Education Today 2013; 33(12): 1536-45.
10- Liu M, Kunaiktikul W, Senaratan W, Tonmukayakul O and Erikson L. Development of competency inventory for registered nurses in the People’s Republic of China: scale development. International Journal of Nursing Studies 2007; 44: 805–813.
11- Memarian R. Designing and evaluating of clinical competency model in nursing. [Dissertation]. Iran. Tehran: Faculty of Medicine, Tarbiat Modares University; 2006. (Persian)
12- Chang MJ, Chang Y, Kuo S, Yang Y and Chou F. Relationships between critical thinking ability and nursing competence in clinical nurses. Journal of Clinical Nursing 2011; 20:3224–3232.
13- Pai YC, Hsu NL, Wang P. Relationships of self-assessed nursing competencies and individual characteristics in a medical center. The Journal of Nursing Research 1999; 7: 209–220.
14- Salonen AH, Kaunonen M, Meretoja R & Tarkka M-T. Competence profiles of recently registered nurses working in intensive and emergency settings. Journal of Nursing Management 2007; 15: 792–800.
15- Barrett C, Myrick F. Job satisfaction in preceptorship and its effect on the clinical performance of the preceptee. Journal of Advanced Nursing 1998; 27: 364–371.
16- Soudagar S, Rambod M, Beheshtipoor N. Intention to stay at nursing profession and its related factors. Sadra Med Sci J 2014; 2(2): 135-144. (Persian)
17- Ghasemi E, Janani L, Dehghan Nayeri N, Negarandeh R. Psychometric Properties of Persian Version of the Competency Inventory for Registered Nurse (CIRN). Iran Journal of Nursing 2014; 27(87): 1-13. (Persian)
18- Hsu NL, Lin PC, Hsu MY & Yang KP. A comparative study of nursing competence and related factors for pre and post implementing clinical ladder systems. Journal of Tzu Chi Nursing 2002; 1: 76–85.
19- Pitayavatanachai T. Factors influencing competencies of professional nurses in a university hospital (master’s thesis). Chiang Mai, Thailand: Khon Kaen University; 2005.
20- Ying L, Kunaviktikul W, Tonmukayakal O. Nursing competency and organizational climate as perceived by staff nurses in a Chinese university hospital. Nursing and Health Sciences 2007; 9: 221–227
21- Meretoja R, Leino-Kilpi H, Anna-Maija K. Comparison of nurse competency in different hospital work environments. J Nurs Manage 2004; 12: 329–336
22- Estabrooks CA, Tourangeau AE, Humphrey CK, Hesketh KL, Giovannetti P, Thomson D. Measuring the hospital practice environment: a Canadian context. Res. Nurs. Health 2002; 25: 256–268.
23- Hunter JE, Schmidt FL, Judiesch MK. Individual difference in output variability as a function of complexity. J Appl Psychol 1990; 75:28–42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,077 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,058 |