تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,520 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,436,741 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,297,673 |
مسئولیت اجتماعی شرکتها و گزارشگری آن | ||
حسابداری سلامت | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، تیر 1394، صفحه 104-123 اصل مقاله (339.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/jha.2015.17119 | ||
نویسندگان | ||
دکتر شکراله خواجوی* 1؛ مصطفی اعتمادیجوریابی2 | ||
1استاد حسابداری دانشگاه شیراز | ||
2عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی | ||
چکیده | ||
مقدمه: با پیشرفت جوامع و توجه به حقوق بشر، افزون بر مسئولیت متداول شرکتها یعنی سود دهی، مسئولیت شرکتها در قبال جامعه و محیط نیز مورد توجه قرار گرفته است. سهامداران دیگر تنها ذینفعان شرکت نیستند بلکه شهروندان، مشتریان، کارکنان و دولت و حتی نسلهای آینده نیز ذینفعان شرکت محسوب میشوند. هماکنون شرکتهای زیادی در سراسر جهان، به این مسئولیت خود واقف بوده و در جهت ایفای آن تلاش میکنند. گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی، ابزاری برای ارزیابی مسئولیت اجتماعی شرکتها است و با استفاده از آن شرکتها میتوانند اقدامات خود را در جهت ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه به اطلاع کلیه افراد جامعه و نهادهای ذینفع برسانند. مروری بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش: در این مطالعه سعی شده است با استفاده از نظریههای موجود در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتها علل، انگیزهها و منافع گرایش به سوی اجرا و گزارشگری آن بیان شود. همچنین، برخی از معایب گزارشگری سنتی در زمینه حسابداری مالی مطرح، پیشرفتهای حاصلشده در زمینه گزارشگری اجتماعی و محیطی ارائه و سرانجام شیوههای توسعه چارچوب مناسب برای گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی بیان شود. نتیجهگیری: بر اساس پژوهشهای انجام شده در این حوزه و بررسی برخی الگوها به نظر میرسد باید الزامات و محرکهای لازم برای گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی در جهت عملیکردن این نوع گزارش تدوین و ارائه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوایی؛ گزارشگری اجتماعی؛ گزارشگری محیطی؛ مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ نظریه اقتصاد سیاسی | ||
مراجع | ||
1 Asgari, M. (2007). “Accounting of Social Responsibilities”, Tadbir: A Monthly Magazine on Management, No. 189, pp. 39-42. [In Persian]
2 Jamshidi Navid, B. and Z. Noori (2013). “The Study of the Islamic Cultural Values Effect Based on Hofsted's Dimensions on Transparency of the Financial Reporting and Accountability Level (A Case Study: The Ministry of Health and Medical Education)”, Journal of Health Accounting, Vol. 2, No. 4, pp. 1-18. [In Persian]
3 Noori, Z. and B. Jamshidi Navid (2013). “Investigating the Effect of Culture on Transparency of the Financial Reporting and the Enhancement of Accountability in the Universities of Medical Sciences”, Journal of Health Accounting, Vol. 2, No. 3, pp. 68-89. [In Persian]
4 Brown-Liburd, H. and V. L. Zamora (2014). “The Role of Corporate Social Responsibility (CSR) Assurance in Investors Judgments When Managerial Pay is Explicitly Tied to CSR Performance”, Auditing: A Journal of Practice and Theory, Vol. 34, No. 1, pp. 75-96.
5 De Villiers, C. and D. Alexander (2014). “The Institutionalisation of Corporate Social Responsibility Reporting”, The British Accounting Review, Vol. 46, No. 2, pp. 198-212.
6 Gray, R.; Owen, D.; and K. Maunders (1988). “Corporate Social Reporting: Emerging Trends in Accountability and the Social Contract”, Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 1, No. 1, pp. 6-20.
7 Deegan, C. and M. Rankin (1996). “Do Australian Companies Report Environmental News Objectively?: An Analysis of Environmental Disclosures by Firms Prosecuted Successfully by the Environmental Protection Authority”, Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 9, No. 2, pp. 50-67.
8 Smith, K. (2002). “ISO Considers Corporate Social Responsibility Standards”, Journal for Quality and Participation, Vol. 25, No. 3, pp. 42-25.
9 Kok, P.; Wiele, T.; McKenna, R.; and A. Brown (2001). “A Corporate Social Responsibility Audit within a Quality Management Framework”, Journal of Business Ethics, Vol. 31, No. 4, pp. 287-297.
10 Jaafari, M. (1993). “Social Accounting Theory”, The Iranian Accounting and Auditing Review, Vol. 2, No. 2, pp. 79-80. [In Persian]
11 Khoshtinat, M. and H. Raie (2004). “The Effect of Social Accountant Information on the Investors' Decision-Making”, The Iranian Accounting and Auditing Review, Vol. 11, No. 3, pp. 73-92. [In Persian]
12 Deegan, C. and B. Gordon (1996). “A Study of the Environmental Disclosure Practices of Australian Corporations”, Accounting and Business Research, Vol. 26, No. 3, pp. 187-199.
13 Foroughi, D.; Mirshams Shahshahani, M.; and S. Pourhossein (2007). “The Managers' Attitudes towards Discloure of Social Accounting Information by the Companies Listed on the Tehran Stock Exchange”, The Iranian Accounting and Auditing Review, Vol. 15, No. 3, pp. 55-65. [In Persian]
14 Hassas Yegane, Y. and Gh. Barzegar (2012). “The Evolutionary Process of Concepts and Definitions of Social Responsibility of Corporates”, Hesabdar-Rasmi, Vol. 7, No. 17, pp. 109-133. [In Persian]
15 Bagherpour Valashani, M.; Jahanbani, M.; and S. Zafarzadeh (2014). “Investigating the Attitudes of Financial Statements Users toward the Framework and Content of Social Reporting”, Journal of Health Accounting, Vol. 3, No. 2, pp 16-40. [In Persian]
16 Neu, D.; Warsame, H.; and K. Pedwell (1998). “Managing Public Impressions: Environmental Disclosures in Annual Reports”, Accounting, Organizations and Society, Vol. 23, No. 3, pp. 265-282.
17 Bouten, L.; Everaert, P.; Liedekerke, L.; De Moor, L.; and J. Christiaens (2011). “Corporate Social Responsibility Reporting: A Comprehensive Picture?”, Accounting Forum, Vol. 35, No. 3, pp. 187-204.
18 Hřebíček, J.; Soukopová, J.; Štencl, M.; and O. Trenz (2014). “Integration of Economic, Environmental, Social and Corporate Governance Performance and Reporting in Enterprises”, Acta Universitatis Agriculturaeet Silviculturae Mendelianae Brunensis, Vol. 7, No. 59, pp. 157-166.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,761 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,923 |