تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,416,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,291,693 |
بررسی و مقایسه نگرش حسابرسان دیوان محاسبات کشور و حسابرسان وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد تأثیر حسابداری تعهدی بر ارتقای ویژگیهای کیفی گزارش عملکرد مالی دولت در ایران | ||
حسابداری سلامت | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، دی 1392، صفحه 19-39 اصل مقاله (237.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/jha.2013.16928 | ||
نویسندگان | ||
دکتر زهره حاجیها* 1؛ امیر استادمیرزائی2 | ||
1استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق | ||
2کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دماوند | ||
چکیده | ||
مقدمه: در این پژوهش به بررسی و مقایسه نگرش حسابرسان دیوان محاسبات کشور و حسابرسان وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد تأثیر حسابداری تعهدی بر ارتقای ویژگیهای کیفی (مربوطبودن و قابلاتکاءبودن) گزارش عملکرد مالی (عملکرد بودجه) دولت پرداخته شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نظر هدف پژوهشی کاربردی، از نظر روش مطالعه علّی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر نوع پیمایشی است. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است و حجم نمونه 105 نفر از حسابرسان وزارت امور اقتصادی و دارایی و حسابرسان دیوان محاسبات کشور مستقر در وزارتخانهها و موسسات دولتی بوده و به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه پژوهش شامل 18 پرسش در قالب 3 بُعد (حسابداری تعهدی، مربوط بودن و قابل اتکاء بودن) و از نوع مقیاس پنج رتبهای طیف لیکرت است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است و محاسبه آن به کمک نرم افزار لیزرل نسخه 8/8، انجام شده است. یافتهها: طبق یافتههای پژوهش میتوان گفت که به نظر حسابرسان در هر دو گروه، حسابداری تعهدی تأثیر زیادی بر ارتقای ویژگیهای کیفی گزارش عملکرد مالی دولت در ایران دارد. همچنین، دیدگاه دو گروه حسابرسان وزارت امور اقتصادی و دارایی و حسابرسان دیوان محاسبات کشور در این مورد، یکسان است. نتیجهگیری: ویژگیهای کیفی، دستیابی به هدفهای گزاشگری مالی بخش عمومی شامل پاسخگویی و تصمیمگیری را میسر میسازد. ایفای مسئولیت پاسخگویی مستلزم بهکارگیری معیار اندازهگیری جریان منابع اقتصادی و مبنای حسابداری تعهدی است. | ||
کلیدواژهها | ||
حسابداری تعهدی؛ ویژگیهای کیفی؛ مربوط بودن؛ قابل اتکاء بودن؛ عملکرد مالی دولت | ||
مراجع | ||
1 Etemadi, H.; Babajani, J.; Azar, A.; and Z. Dianati Deylami (2009). “The Effect of Organizational Culture, Ownership Concentration and Structure Ownership on the Quality of Financial Information of Companies Listed on the Tehran Stock Exchange”. Iranian Journal of Management Sciences, No. 15, pp. 59-85. [In Persian]
2 Francis, J.; Lofond, R.; Olsson, P.; and K. Schipper (2005).“The Market Pricing of Accruals Quality”. Journal of Accounting and Economics, No. 39, pp. 295-327.
3 Dechow, P. M. and D. J. Skinner (2000). “Earning Management: Reconciling the Views of Accounting Academics, Practitioners, and Regulators”. Accounting Horizons, Vol. 14, No. 2, pp. 235-250.
4 Babajani, J. (2006). “Necessitates of Using Accrual Accounting in the Public Sector and Its Evaluation Applying in the Public Sector in Iran”. Journal of Peyk-e-Noor, Vol. 5, No. 4, pp. 4-26. [In Persian]
5 Rafie, A. (2008). “The Application of Full Accrual Base in Government Accounting”. Auditor Journal, No. 40, pp. 86-91. [In Persian]
6 Stalebrinka, O. J. and J. F. Sacco (2007). “Rationalization of Financial Statement Fraud in Government: An Austrian Perspective”.Critical Perspectives on Accounting, Vol. 18, No. 4, pp. 489-507.
7 Mahdavi, G. and M. Jamalianpour (2010).“The Study of Effective Factors on the Financial Reporting Speed of Companies Listed on the Tehran Stock Exchange”. Journal of Financial Accounting Research, Vol. 2, No. 4, pp. 89-108. [In Persian]
8 Kordestani, G.; Bakhtiari, M.; and M. Rahimpour (2010). “Advantages of Using Accrual Accounting in the Public Sector”. Journal of Audit Science, Vol. 10, No. 2, pp. 95-108. [In Persian]
9 Arshad, R.; Omar, S. N.; and F. Awang (2013). “Moving from Rule-based to Principle-based in Public Sector: Preparers-Perspective”. International Journal of Scocial, Human Science and Engineering, Vol. 7, No. 2, pp. 86-89.
10 Adrianni, Y.; Kober, R.; and J. Ng (2010). “Decision Usefulness of Cash and Accrual Information: Public Sector Managers-Perspective”. Australian Accounting Review, No. 2, pp. 144-153.
11 Munisa, F. and D. Linhardt (2011). “Trials of Explicitness in the Implementation of Public Management Reform”. Critical Perspectives on Accounting, Vol. 22, Issue. 8, pp. 550-566.
12 Talebnia, G. (2011). “Accrual Accounting and the Effective Factors in Its Application in Government Organizations”, Hesabras Journal, No. 55, pp. 66-73. [In Persian]
13 International Federation of Accountants (IFAC). (2013). “International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB), The Conceptual Framework for General Purpose Financial Reporting by Public Sector Entities, Final Pronouncement”. Available at: https://www.ifac.org/ publications-resources/conceptual-framework-general-purpose-financial-reporting-public-sector-enti-8 [Online] [26 January 2015]
14 Zarei, B. (2010). “A Conceptual Framework of Government Accounting”, Hesabras Journal, No. 59, pp. 1-11. [In Persian]
15 Luder K. and R. Jones (2003). Reforming Governmental Accounting and Budgeting in Europe. 3rd Edition, Frankfurt: Fachverlas Moderno Wirtschagt.
16 McPhee, I. (2006). “How Accrual Accounting Enhances Governance and Accountability”. CPA Australian Public Sector Finance and Management Conference. 17 August, Available at:http://www.anao.gov.au/ ~/media/Uploads/Documents/financial_management_in_the_public_sector2.pdf. [Online] [25 October 2014]
17 Hyndman, N. and C. Connolly (2011). “Accruals Accounting in the Public Sector: A Road Not Always Taken”. Management Accounting Research, Vol. 22, Issue. 1, pp. 36-45.
18 Becke, S. D.; Jagalla, T.; and P. Skærbæk (2013).“The Translation of Accrual Accounting and Budgeting and the Reconfiguration of Public Sector Accountants’ Identities Critical Perspectives on Accounting”. Availableat: http://vahabonline.com/wpcontent/uploads/2014/04/Thetranslationofaccrualaccountingandbudgetingandthe1.pdf, [online] [25 May 2014].
19 Rahmani, A. and M. Rezaei (2011). “Accrual Accounting, Background of Function Auditing in the Public Sector”. Journal of Political and Economic Ettelaat, Vol. 25, No. 7, Issue. 283. pp. 262-271. [In Persian]
20 Vakili Fard, H. R. and F. Nazari (2012). “The Effective Factors of Implementating Accrual Accounting System in the Affiliated Institutes of Ministry of Health and Medical Education”. Journal of Health Accounting, Vol. 1, No. 1, pp. 111-125.
21 Mahdavi, G. and M. Maher (2013). “The Examination of Managers’ Attitade towards the Quality of Financial Reports (Case Study: Fars Province University of Medical Sciences)”. Journal of Health Accounting, Vol. 2, No. 1, pp. 96-78.
22 Hooman, H. A. (1994). Bases of Research in Behavioral Sciences. 1st Edition, Tehran: Diba Publication. [In Persian]
23 Hooman. H. A. (2005). Structural Equation Modeling with LISREL Software Application. 1st Edition, Tehran: Samt Publication. [In Persian]
24 Diamond. J. (2002). “Performance Budgeting-Is Accrual Accounting Required?”, IMF, Working Paper, Available at: http://www.imf.org/ external/pubs/ft/wp/2002/wp02240.pdf, [online] [25 May 2014].
25 Tudor, T. (2008). “Cash versus Accrual Accounting in Public Sector”. Australian Journal of Public Administration, Vol. 55, No. 1, pp. 78-81.
26 Saleh, Z. (2007). “Malaysian Governmental Accounting: National Context and User Orientation”. International Review of Business Research, Vol. 3, No. 2, pp. 376-384. 27 Kordestani, G. and M. Rahimi (2011).“The Study of Determinants Factors in Choice of the Financial Reporting Quality Level and its Economic Effects on the Capital Markets”. A Quarerly Journal of Empirical Reasearch of Financial Accounting, Vol. 1, pp. 67-91. [In Persian]
28 International Federation of Accountants (IFAC) (2012). International Public Sector Accounting Standards Board, Conceptual Framework for General Purpose Financial Reporting by Public Sector Entities. Presentation in General Purpose Financial Reports.
29 Mahdavi, G. and N. Karjo Rafeh (2006).“The Study of National Accounting Standards Effect on the Quality of Assessment of the Independent Auditors”. Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University, Vol. 22, No. 2, pp. 132-147. [In Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,986 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,389 |