تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 1,149 |
تعداد مقالات | 10,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 45,415,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,291,595 |
بررسی میزان تفاوت حسابداری نقدی با تعهدی و تأثیر آن بر منابع و مصارف در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان | ||
حسابداری سلامت | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، مهر 1392، صفحه 40-53 اصل مقاله (165.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/jha.2013.16913 | ||
نویسندگان | ||
دکتر محمدرضا ملکی1؛ دکتر کامران حاجی نبی2؛ مقداد راحتی* 3؛ رضا نعناکار4؛ محمد بهشتی5 | ||
1دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی؛ استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. | ||
4کارشناسی ارشد مدیریت دولتی؛ دبیر شورای سیاستگذاری و دبیرکمیسیون تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان. | ||
5کارشناسی ارشد مدیریت دولتی؛ مدیر امور مالی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان. | ||
چکیده | ||
مقدمه: با توجه به اینکه نظام مالی سازمان های دولتی ایران توان ارائه اطلاعات جامع را ندارد و در تمامی دستگاههای دولتی بهویژه در بخش سلامت با محدودیت و ارزشمندی منابع روبرو است، نیازمند استقرار نظام جامع مالی برای ارائه اطلاعات به مدیران است. لذا، در راستای استقرار نظام حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهدشتی درمانی کاشان پژوهش حاضر به بررسی میزان تفاوت حسابداری نقدی با تعهدی و تأثیر آن بر منابع و مصارف پرداخته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است که دادههای مورد نیاز آن از صورتهای مالی سال 1390 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان استخراج شده است. ابزار گردآوری دادهها، فرمهای مربوط به دادههای حسابداری تعهدی و دادههای حسابداری نقدی بوده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون پارامتری t دو نمونهای استفاده شده است. یافتهها: بین منابع شناسایی شده در مبنای حسابداری نقدی نسبت به منابع شناسایی شده در مبنای حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان اختلاف معنادار وجود دارد. همچنین، حسابداری تعهدی از نظر مصارف نیز با حسابداری نقدی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان اختلاف معنادار دارد؛ بهطوریکه رشد منابع با ثبت به روش تعهدی 124 درصد و رشد مصارف 102 درصد است. نتیجهگیری: با استقرار نظام حسابداری تعهدی، میتوان افزون بر شناسایی داراییها و بدهیهای جاری و غیرجاری و درآمدها و هزینههای وصول شده و وصول نشده، به بررسی کفایت مالی برای حفظ سطح ارائه خدمات و ایفای تعهدات در قبال جامعه و همچنین، ارزیابی عملکرد مالی و تخصیص منابع پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
حسابداری نقدی؛ حسابداری تعهدی؛ منابع؛ مصارف | ||
مراجع | ||
1 Abolhalaj, M. (2011). The Foundations of Change in Governmental Financial System (The First Step): Changing the Accounting Method from Cash to Accrual. Tehran: Sarneveshsazan. [In Persian]
2 Reform Committee of the Finance of the Municipalities (2010). Comprehensive System of Municipalities Finance. Tehran: Tehran Municipality. [In Persian]
3 Sadeghi, N. and H. Zare (2010). “The Impact of Supplying Financing System in Improving Hospital Performance”. Payesh Journal, Vol. 8, No. 2, pp. 135-145. [In Persian]
4 Karimi, A. and A. Gord (2012). “Examining the Effects of Changing from Cash Accounting to Accural Accounting on Financial and Operational Performance of Martyr Beheshti University of Medical Sciences”. Journal of Accounting Knowledge, Vol. 11, No. 4, pp. 6-21. [In Persian]
5 Mahdavi, G. (2001). “Governmental Accountability and Public Accounting System in Iran”. Journal of Auditor, Vol. 7, No. 1, pp. 38-43. [In Persian]
6 Talebnia, G. and M. Alborzi (2012). “Offering Contingency Model for Transition Process from Cash Basis to Accrual Basis in Iran Governmental Accounting”. Journal of Accounting Knowledge, Vol. 2, No. 5, pp. 51-73. [In Persian]
7 Babajani, J. (2007). “The Necessity of Using Accrual Accounting in Public Sector, its Evaluation for Using in Iran Public Sector”. Peyk Noor, Vol. 5, No. 4, pp. 4-26. [In Persian]
8 Eriotis, N. and S. Filippos (2011). “Assessing Accrual Accounting Reform in Greek Public Hospitals: An Empirical Investigation”. International Journal of Economic Sciences and Applied Research, Vol. 4, No. 1, pp. 153-183.
9 Iranshahi, A. and G. Kordestani (2010).“Investigating the Effective Factors in the Application of Accrual Accounting in Public Sector”. Journal of Accounting Knowledge, Vol. 28, No. 2, pp. 11-28. [In Persian]
10 Bakhtiari, P. (2009). Accounting and Financial Management for Managers. Tehran: Industrial Management Organization. [In Persian]
11 Salman Mohajer, N.; Najafi, B. and A. Javani (2013). “The Evaluation of Financial Performance of Medical Sciences Universities based on Accrual Accounting”. Journal of Health Accounting, Vol. 1, No.1, pp. 45-57. [In Persian]
12 Babajani, J. (2005). “The New Financial Reporting in the Public Sector”. Collections of Conference on Financial Reporting, 8 to 9 December, pp. 157-193. [In Persian]
13 Babjani, J. (1996). Government Accounting and Auditing. Tehran: Payame-E-Noor Press. [In Persian]
14 Seyfollahi, A. and A. Kiamehr (2011). Governmental Accounting and Auditing. Khoramabad: Ordibehesht-E-Janan Press. [In Persian]
15 Vakilifard, H. and F. Nazari (2013). “The Effective Factors on the Implementation of Accrual Accounting System in Institutions linked to the Ministry of Health and Medical Education”. Journal of Health Accounting, Vol. 1, No. 1, pp. 111-124. [In Persian]
16 Kordestani, G.; Bakhtiari, M. and M. Rahimpuor (2011). “Investigating the Benefits of Using Accrual Accounting in Public Sector”. Audit Science, Vol. 10, No. 2, pp. 95-108. [In Persian]
17 Christiaens, J. and J. Rommel (2008). “Accrual Accounting Reforms: Only for Businesslike (Parts of) Governments”. Financial Accountability & Management. Vol. 24, No. 1, pp. 59-75.
18 Rahmani, A. and M. Rezaee (2012). “Accrual Accounting, Prerequisite for Function Auditing in Public Sector”. Political & Economic Ettelaat, Vol. 262, No. 283, pp. 262-271. [In Persian]
19 Abolhalaj, M. (2001). Budget and Financial Concepts for Non-Financial Managers and Experts in Public Sector. Tehran: Ministry of Health and Medical Education. [In Persian]
20 Aghaee, M. and A. Shakeri (2011). “The Application of Liquidity Ratios, Cash Flows and Accrual Accounting in Predicting Future Operating Cash Flows of the Listed Companies in Tehran Stock Exchange”. Quarterly Financial Accounting, Vol. 2, No. 5, pp. 2-16. [In Persian]
21 Islamic Consultative Assembly (2013). “The Law of Public Accounting in Iran”. Available at: http://www.parliran.ir. [Online] [5 March 2013]
22 Karbasi, H. and A. Tarighi (2010). “Evaluating the Benefits of Accrual Accounting Systems in Tehran University of Medical Sciences”. Audit Science, No. 30, pp. 17-29. [In Persian]
23 Pettersen, J. and K. Nyland (2009). “Accounting System Changes, Hospital Enterprises, Public Sector Accounting”. Journal of Accounting and Organizational Change, Vol. 7, No. 3, pp. 237-258.
24 SAFA. (2006). A Study on Accrual-Based Accounting for Government and PSEs in SAARC Countries. Katmandu-Nepal: South Asian Federation of Accountants (SAFA).
25 Luder, k. (2004). “Research in Comparative Governmental Accounting Over the Last Decade Achievement and Problems”. 7th CIGAR Conference, July 9th, pp. 1-21.
26 Hepworth, N. (2003). “Precondition for Successful Implementation of Accrual Accounting in Central Government”. Public Money and Management Review, Vol. 23, No. 1, pp. 37-43.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,378 |