| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 1,234 |
| تعداد مقالات | 11,237 |
| تعداد مشاهده مقاله | 78,551,892 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 106,736,022 |
ارائه مدلی جهت ارتقای صلاحیتهای هیجانی و اجتماعی مدیران آموزش و پرورش مقطع ابتدایی (مورد مطالعه: شهرستان بندرعباس) | ||
| مجله علوم پزشکی صدرا | ||
| دوره 13، شماره 2، فروردین 1404، صفحه 383-395 اصل مقاله (1.72 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30476/smsj.2025.101951.1506 | ||
| نویسندگان | ||
| شه پری ذاکری دهوسطی نژاد1؛ محمود صباحی زاده* 2؛ کلثوم نامی1؛ نادرقلی قورچیان3 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران | ||
| 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 3گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و اقتصادی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: این پژوهش با هدف تدوین مدل ارتقای صلاحیتهای هیجانی و اجتماعی مدیران آموزش و پرورش مقطع ابتدایی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع استقرای قیاسی و پژوهش فراترکیبی است. نمونههای انتخابی شامل مدیران و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش با تعداد 20 نفر بهصورت هدفمند بود که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تعیین متغیرهای صلاحیتهای هیجانی و صلاحیتهای اجتماعی مدیران به روش تجربی از مصاحبه استفاده شد. براساس بررسی مبانی نظری و تئوری تحقیق، مؤلفههای اصلی و فرعی و شاخصهای مؤثر بر صلاحیتهای هیجانی و اجتماعی شناسایی و در قالب چکلیست امتیازی تدوین، و برمبنای رویکرد قیاسی با روش تحلیل محتوا، شاخصها و مؤلفههای تحقیق تأیید گردید. مصاحبههای انجام شده بهصورت تجربی و حضوری با نمونهها صورت گرفت. در مبحث کدگذاری در حدود 800 کد سنجش شد و در بررسی نهایی 160 کد مشخص گردید. پس از تعیین متغیرهای تحقیق، واحدهای تحلیل (مضمون، مقوله و نشانگرها) مشخص گردید. یافتهها: مضمونهای تعیینشده برای ارائه مدلی جهت ارتقای صلاحیتهای هیجانی و اجتماعی مدیران، حاوی 8 متغیر اصلی تحقیق شامل کیفیت زندگی کاری، حمایت گرایی، واقعگرایی، اعتمادسازی، تعهد اجتماعی، صلاحیت شغلی، صلاحیت فردی و صلاحیت اجتماعی بودند. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت صلاحیت اجتماعی و هیجانی در بهبود عملکرد مدیران و کمک به آنها در دستیابی به اهداف خود در سازمان، استفاده از الگوی تدوینشده میتواند برای بهبود شایستگیها، صلاحیتهای عاطفی و اجتماعی مدیران، آموزش تفکر، نیروی انسانی خلاق و کارآفرینی در سیستم آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد. | ||
تازه های تحقیق | ||
Shahpari Zakeri Dehvostanezhad (Google Scholar) Mahmoud Sabahizadeh (Google Scholar) | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای اجتماعی؛ شایستگی حرفهای؛ صلاحیت روانی؛ شایستگی مدیران؛ معلمان مدرسه؛ دانشآموزان | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |
||